Profil

Nationellt har man idag börjar arbeta för att höja statusen på språk i förskolan och skolan. Vi, alltså Sverige, har ofta intalat oss att vi arbetar aktivt med språk i förskola och skola, men studier visar att det var så för tjugo år sedan men att man sedan tappat fokus.

Språkutveckling

Att tidigt bli säker i sitt språk skapar självkänsla, vilket är oerhört viktigt för alla människor, alla organisationer och samhällen. Att kunna tänka, prata, formulera sig i text, tillägna sig kunskap via läsning och media ska vara en rättighet.

Barn lär sig på olika sätt och vid olika tidpunkt. När vi ser ett barn resa sig sträcker vi fram fingret som stöd för att barnet ska våga ta sitt första steg. Precis så vill vi göra med språket.

Det handlar om att föräldrar och pedagoger tillsammans observerar barnet och ger vad som behövs för att stötta en bra utveckling. Barn i förskolåldern är postiva till det mesta, det gäller att ta vara på det!

På Bastasjö förskola strävar vi efter en verksamhet som genomsyras av en medveten hållning då det gäller utvecklandet av barnets alla språk.